Pre flight check

Heb je wel eens een nieuwsbrief ontvangen die abusievelijk meerdere keren is gestuurd? Of een nieuwsbrief met foutieve peronalisering? Dat zijn zaken die het klantvertrouwen ernstig kunnen schaden.
Daarom is de preflight checklist ontwikkeld. Die behoedt je vooraf voor dergelijke missers, die een campagne sterk kunnen ontregelen.

 

 

 

 

8 tips om je e-mailnieuwsbrief te controleren.

Systeem moet actueel zijn bijgewerkt
Laat niet te veel tijd verstrijken tussen inschrijving van een nieuwe abonne en het versturen van een bericht. Een welkomstmail maanden na inschrijving is erger dan geen bericht sturen.

Let op de details
Controleer spelling en grammatica, want je lezers zullen het absoluut merken. Het is verbazingwekkend hoe weinig deze checks worden uitgevoerd.

Maak duidelijk wie je bent
Vermeld je zakennaam als afzender en geen actiekreten en product-of dienstnamen, die geven alleen maar verwarring.

Controleer personaliseringen
Indien je de aanhef personaliseert en eventueel in de tekst ook nog personaliseert, controleer dan zorgvuldig of het allemaal klopt. Juiste (voor)namen, juiste data, juiste plaatsen etc.

Test de routing van een link
Als je een actiebutton plaatst, controleer dan heel secuur of de aangeklikte button naar het juiste doel leidt. Bijvoorbeeld een couponcode, werkt die goed?

Doe de ‘design and spam’ test
Hiermee kun je onder anderen controleren hoe de e-mailnieuwsbrief er uit ziet op verschillende browsers en wat doet het design op smartphone en tablet.

Check iedere link
Een foutje in een link is snel gemaakt. Dan krijgt de lezer een error in beeld en dat is zeer teleurstellend. Dus controleer ze stuk voor stuk.

Controleer de ‘onderwerp’ regel
Dit is het eerste wat de ontvanger ziet bij het openen van de mail. Dus deze regel moet relevant, wervend en begrijpelijk zijn.

Hieronder een voorbeeld van de controlelijst.

Email campaign preflight checklist - use this before you push send - Infographic by Campaign Monitor
Source: Email campaign preflight checklist – use this before you push send by Campaign Monitor

2017-04-21T13:29:36+00:00 21 april 2017|Nieuws|