De perfecte database

Een goede e-mailcampagne begint met een goede database.
‘Haastige spoed is zelden goed’ is hier zeker van toepassing. Gauw wat adressen bij elkaar harken, een adressenbestand kopen, het zal nooit leiden tot een succesvolle campagne. Al is je nieuwsbrief nog zo goed, met alle mogelijke technische snufjes, prachtig modern design, als de ontvanger niet is geïnteresseerd dan zal het nooit wat worden.
Dus investeer eerst in een goede database, al kost dat wel tijd.

Waarom geen adressenbestand kopen?
Ten eerste, als je een achtenswaardige provider gebruikt, dan zal hij zo’n adressenbestand niet toelaten. De ontvangers op die lijst hebben immers geen toestemming gegeven om jouw e-mailnieuwsbrief te ontvangen. Campaign Monitor zal dus altijd checken hoe de lijst tot stand is gekomen.
Ten tweede, de adressen die gekocht zijn, zijn van een slechte kwaliteit, omdat ze veelal oud zijn en weinig gebruikt. Je zult dan ook onmiddellijk een hoge bounce-rate krijgen (geweigerde adressen) en waarschijnlijk veel klachten. De resultatenanalyses zullen teleurstellend zijn, logisch als een groot deel van de adressen geweigerd wordt. Grote kans dat deze adressen ‘spam traps’ worden, dat wil zeggen adressen die mensen benaderen van dubieuze lijsten en grote schade aan jouw bestand kunnen aanrichten. Zelfs is er de kans dat je geweigerd wordt door grote mailproviders als Yahoo, Gmail en hotmail. Je komt op de ‘blacklist’!

Te veel ‘bounce’ adressen
Een goede aanwijzing voor de kwaliteit van je adressenbestand is te kijken naar de bounce rate. Dat zijn adressen die om uiteenlopende redenen geweigerd worden. Een percentage van 2% bounce rate of lager is optimaal. Maar zodra dit percentage 5% of hoger is, dan heb je een vet probleem met je database. Je ESP (E-mail Service Provider) zal je er op wijzen en is gerechtigd je te weigeren vanwege slechte reputatie.
Besef dat een omvangrijke adressenlijst geen kwalitatieve lijst hoeft te zijn. Een kleinere lijst met betrokken lezers is vele malen beter dan een omvangrijke lijst met ongeïnteresseerde lezers.
De beste manier is een zelf opgebouwde lijst samenstellen door middel van opt-in registratie. Dat kost tijd, maar dan heb je iets goeds.

Het opbouwen van een adressenlijst
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, ik noem er enkele.
De wet gaat er van uit dat adressen waarmee je een recente factuurrelatie hebt zijn toegestaan. Dat is dus een goede uitgangspositie. Over het algemeen zijn dat betalende klanten.
Een tweede manier is het plaatsen van een inschrijfformulier op de website. Zo’n formulier geeft je de gelegenheid om meerdere gegevens te verkrijgen, bijvoorbeeld voor en/of achternaam, zodat je je e-mailnieuwsbrief kunt personaliseren.
Zo’n formulier kun je natuurlijk ook gebruiken om actief te plaatsen op social media accounts zoals facebook, twitter, linkedin etc. Dit formulier kun je ontwerpen in je eigen ‘look and feel’.

De tijd die je besteedt aan het opbouwen van een adressenbestand op de juiste manier zal zich op de lange duur altijd uitbetalen.

Wil je er meer over weten, bel of mail.
Gert van Doorn

2017-08-24T10:13:17+00:00 20 april 2017|Blog|